Ny hjemmeside gør det nemt for alle at lære om havet

Det aldrig været nemmere at finde relevant undervisningsmateriale om havet, end det er nu. Projekt ’Hovedet i Havet’ har gennem et frugtbart samarbejde med AU IT udviklet en ny hjemmeside, hvor elever og lærere på undervisningsinstitutioner let kan finde rundt i alt det undervisningsmateriale om havet, der udbydes i Danmark. Portalen hedder Havet i Skolen - www.havetiskolen.dk

Forsiden af ’Havet i Skolen’ sætter stemningen for alt det spændende materiale, der findes om havet. Her kan du filtrere materialet, så du finder det, du leder efter til det rette fag og den rette målgruppe.
Filtrene giver nem adgang til at finde relevant materiale. Her er søgningen eksempelvis målrettet biologiundervisning i 4. – 5. klasse.
På Danmarkskortet har lærere og elever adgang til marine data fra hele landet samt adgang til opgaver og manualer til at lave egne målinger i felten.

Det har været en lang, men frugtbar vej. Studerende og ansatte på AU IT har sammen med biologer fra projekt Hovedet i Havet navigeret rundt om mange fald grupper og lagt kursen mod et nyt produkt, der giver nem adgang til alt det undervisningsmateriale, som Danmarks havformidlingsinstitutioner har tilgængeligt online.

Resultatet er blevet en flot og meget brugbar hjemmeside, hvor brugerne nemt og enkelt kan filtrere efter specifikke ønsker.

Mere end 20 samarbejdspartnere

Projekt ’Hovedet i Havet’ har været rundt på rigtig mange skoler i hele landet og talt med rigtig mange lærere og lærerstuderende. Der er desværre ikke tradition for at undervise om livet i havet, selv om ingen af os i Danmark har mere end 50 kilometer til havet.

”Lærerne mangler simpelthen nogle gode og nemme indgange til godt materiale om havet. De har ikke tid til at skøjte rundt på mange forskellige hjemmesider,” siger Morten Rud, der har ansvaret for færdiggørelsen af platformen ’Havet i skolen’.

Siden har lige nu 90 undervisningsforløb, 130 aktiviteter og 30 videoer, som kommer fra mere end 20 forskellige samarbejdspartnere – eksempelvis alle danske akvarier.

”Projektet begyndte som et udviklingsprojekt, hvor studerende fra AU IT gik i gang med at opbygge siden uden helt at kende projektets omfang. Efterfølgende har vores medarbejdere Anders Fagerland Krogsager og Vahid Baluch gjort projektet færdigt,” fortæller Teamleder Martin Smith, fra AU IT.

Elever kan arbejde med rigtige data

Ud over de mange forløb og aktiviteter omkring havbiologi har AU IT udviklet et helt nyt kort med datapunkter fra hele Danmark. Datapunkterne kommer fra Danmarks Miljøportal og indeholder målinger med salt, temperatur, ilt og kvælstof fra hele Danmark.

”Vi ønsker at gøre det enkelt for elever og lærere at arbejde med data fra det virkelige overvågningsprogram. De mange data på siden kan let sorteres, så brugerne eksempelvis hurtigt kan finde områder med springlag (lagdeling af vandsøjlen) eller sammenligne parametre mellem en sommer- og vintersæson. Her kan man se at teorierne virker i praksis,” siger Morten Rud.

Både AU IT og projekt ’Hovedet i Havet’ er selv meget tilfredse med resultatet af de fælles anstrengelser, og siden har da heldigvis fået en rigtig god modtagelse rundt omkring i landet.

Projekt Hovedet i Havet er støttet af Nordea-fonden, og bevillingen udløber per 1. august 2023. Men fremtiden for platformen ’Havet i Skolen’ er sikret, da platformen her gennem foråret indarbejdes i ’Skoven i Skolen’ (https://www.skoven-i-skolen.dk/), der lige nu er under en større renovering. ’Skoven i Skolen’ har mere end 1 million hits om året, og det er forventningen, at den nyrenoverede side får endnu flere besøg, når den nu også omhandler marint materiale.

Gå på opdagelse på ’Havet på Skolen’: www.havetiskolen.dk

Yderligere oplysninger om hjemmesiden:

• Projektmedarbejder, Morten Rud, Institut for Biologi; mail: mr@bio.au.dk; tlf.: 2674 7108
  • Teamleder, Martin Smith, AU IT – udvikling; mail: martin.smith@au.dk; tlf.: 9352 1866