3-årigt projekt er netop startet op: NewSea

Forskere skal udvikle nyt koncept til integreret miljøvurdering af forureningskilder i havet

NewSea projektet har til formål at udvikle et nyt koncept for integreret miljøvurdering af forureningskilder i havet ved at kombinere de nyeste metoder inden for kemiske målinger af miljøfarlige stoffer, bestemmelse af giftigheden af stofferne for det marine liv, og modellering af spredning og akkumulering af stofferne i havmiljøet. Det nye koncept kan i fremtiden understøtte forvaltningen til at bestemme den nuværende tilstand, identificere de største punktkilder, og finde løsninger til at afbøde effekterne på det marine miljø. Formålet er på længere sigt at opnå en god kemisk tilstand ift. Vandrammedirektiver og dermed et renere hav.

På trods af den stigende interesse for miljøfarlige stoffer i havmiljøet er der stadig begrænset viden om mængden, oprindelsen og toksiciteten af frigivet miljøfarlige stoffer. Dette gør det vanskeligt at vurdere virkningen af miljøfarlige stoffer, og om de udgør en risiko for livet i havet. Vi vil udvikle et nyt koncept, hvor forskellige værktøjer integreres for at give en mere holistisk vurdering af status, påvirkninger, risici og skæbne for miljøfarlige stoffer i kystvande.

Forskere ved Institut for Ecoscience og Institut for Miljøvidenskab - Aarhus Universitet skal sammen med Teknologirådet udvikle konceptet over de næste 3 år. Projektet har en følgegruppe bestående af Miljøstyrelsen, Tænketanken Hav, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, KIMO Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Rådet for Grøn Omstilling, Bælternes Fiskeriforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. Projektet havde opstartsmøde med følgegruppen den 13. oktober 2023.

Forskningsprojektet er støttet af Villum Fonden og Velux Fonden.

For mere information kontakt projektleder Marie Maar, mam@ecos.au.dk

Se mere på hjemmesiden: newsea.au.dk