IPol-ERA-projektet ledet af SESS er officielt skudt i gang

IPol-ERA: Udvikling af køreplan for at fremme miljøvurderingen af kemiske pesticider til insektbestøvere

Projektpartnere: SESS (Aarhus Universitet), Coimbra Universitet, Lunds Universitet, Polish Academy of Sciences, University of Bologna, Polytechnic Institute of Bragança & BeeLife

IPol-ERA udvikler en køreplan for handling, der identificerer nyere relevante forskning samt risikovurderinger, der skal tages i betragtning ved udførelse af miljøvurderinger (Environmental Risk Assessments (ERAs)) af kemiske pesticider til insektbestøvere. Den beskriver planen for udvikling og implementering af en systembaseret tilgang til ERA for insektbestøvere. IPol-ERA planen vil også identificere relevante ERA udviklingsbehov for insektbestøvere, der kræver yderligere relevant forskningsinput til konsolidering, opdatering og harmonisering af metoder for ERA for kemiske pesticider til insektbestøvere. Den vil også søge at identificere muligheder, partnere og udfordringer for processen.

Dette 10 måneders skrivebordsforskningsprojekt, finansieret af EFSA, startede officielt d. 7. september, og vi  er glade for at lede IPol-ERA og arbejde sammen med et stærkt team af eksperter i bestøvere, miljørisikovurdering og samfundsvidenskab. IPol-ERA-teamet består af 24 deltagere fra 7 partnere i 6 forskellige lande: Danmark, Portugal, Sverige, Polen, Italien og Belgien.

Læs om projektet her: https://projects.au.dk/sess/projects/ipol-era