Havet i Skolen flytter til Skoven i Skolen

Platformen Havet i Skolen (https://havetiskolen.dk/) er en hjemmeside fyldt med hav-relateret undervisningsmateriale til børn og unge. Undervisningsplatformen er udarbejdet i samarbejde med AU IT. I dag flytter platformen over til Skoven i Skolen (https://www.skoven-i-skolen.dk/).

”Projekt Hovedet i Havet udløber til sommer. Vi er derfor meget glade for at meddele, at platformen Havet i Skolen lever videre på hjemmesiden Skoven i Skolen”, siger Peter Bondo Christensen, der er projektleder på Hovedet i Havet

Skolen i Skoven et kæmpe udbud af undervisningsforløb, som inspirerer folkeskole- og gymnasielærere til at inddrage naturen i deres undervisning.

Billede 1 – Skoven i Skolens forside. Dette nye design, skal omfavne alle Danmarks former for natur – både skov og hav.

Flytningen af Havet i Skolen til Skoven i Skolen virker som det naturlige skridt, da hav-relateret undervisningsmateriale bidrager og komplimenterer materialet på Skoven i Skolen rigtig godt. Skoven i Skolen når bredt ud og har over en million bruger årligt.

Skoven i Skolen undergår lige nu en forandring til et helt nyt design, som Havet i Skolen kommer til at passe rigtig godt ind i (Se billede 1). I forbindelse med at Havet i Skolen flytter til Skoven i Skolen forventes mange flere brugere

Havet i Skolens temaside på Skoven i Skolen

Alt hav-relateret undervisningsmateriale, som tidligere har ligget på Havet i Skolens hjemmeside, kan fremover findes på en temaside på Skoven i Skolen.

Billede 2 – Havet i Skolens nye temaside. Herunder vil alt hav-relateret undervisningsmateriale fra Havetiskolen.dk ligge fremover.

Her kan man som på Havet i Skolen browse igennem undervisningsforløb og andet materiale, ligesom man kan filtrere sig frem til de specifikke fag og klassetrin, man gerne vil arbejde med. Man kan også søge efter specifikke emner.

Billede 3 – Det er muligt på temasiden at filtrere sig frem til forløb der egner sig til de fag eller klassetrin, som man gerne vil arbejde med i undervisningen.

Havkort med datapunkter bliver også overført

På siden findes et havkort med datapunkter, som kan bruges til at undersøge fysiske/kemiske parametre for specifikke havområder: Det giver eleverne mulighed for at arbejde hands-on med rigtige data. Dette kort overflyttes også til temasiden på Skoven i Skolen.

Billede 5 - Havkort med datapunkter kommer også fortsat til at være tilgængelig på temasiden.

Samarbejdspartnere kan få deres helt eget visitkort!

Som en ny mulighed kan forskellige institutioner/naturcentre/formidlingscentre og andre med relevant og tilgængeligt undervisningsmateriale, oprette en visitkort på Skoven i Skolen, således at alt deres undervisningsmateriale vil ligge samlet.

Billede 7. Det er muligt for samarbejdspartnere at få oprettet et visitkort på Skoven i Skolen. Her ses blandt andet Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds visitkort.

Billede 8 – Klikker man ind på et visitkort, kan man tilgå det undervisningsmateriale de har lagt ind. Her ses Hovedet i Havets visitkort, hvor de 8 forløb vi har udbudt ligger. Her kan man også sortere ift. fag og klassetrin.

Dem gamle hjemmeside havetiskolen.dk er tilgængelig frem til sensommeren 2023. Herefter findes Havet i Skolen kun på Skoven i Skolen hjemmeside.

Yderligere oplysninger om hjemmesiden:

• Projektmedarbejder, Morten Rud, Institut for Biologi; mail: mr@bio.au.dk; tlf.: 2674 7108
  • Formidlingskoordinator, Malene Bendix, Nationalpark Skjoldungernes Land; Mail: maben@danmarksnationalparker.dk, tlf: 9359 7099